Ondernemen in coronatijd

Corona raakt ons allemaal, maar niet op dezelfde manier. Allereerst worden sommigen direct getroffen door het virus doordat ze een familielid, goede vriend(in) of trouwe maat verliezen. Daarnaast zijn er de mensen die werken in de zorg of essentiële dienstverlening en nu extra werkdruk ervaren en een groter besmettingsrisico lopen. Voor anderen zijn de maatregelen een welkome verademing in een anders stressvol bestaan. Maar met name voor mkb en zzp’ers is deze crisis een ware karaktertest.

Anja Nuijten is geen onbekende in de Haagse Beemden. Ze is voorzitster van de winkeliersvereniging van winkelcentrum De Donk. Haar eigen beauty-instituut opende ze daar in 2007. Dit is niet de eerste crisis die ze als ondernemer meemaakt, maar deze is wel heel ingrijpend. Het begon op 16 maart toen bekend werd dat horeca en culturele instellingen en ook ‘contactberoepen’ per direct stil kwamen te liggen. Anja begrijpt de maatregel ondanks dat in haar branche eigenlijk altijd al heel strikte hygiëne in acht wordt genomen. Zo is bijvoorbeeld het gebruik van mondkapjes bij pedicure standaard. Ze hoopt dat de overheid met een goede aanpak komt als de deuren weer open mogen. Voor Anja was de eerste actie om te zorgen dat medewerkers het loon doorbetaald kregen. Dat was een hele administratie. Direct daarna volgde de papierwinkel om steun te krijgen voor bijdrage in bedrijfskosten (vaste lasten gaan gewoon door!) en daarna de aanvraag voor levensonderhoud. Ook worden eerst de eigen reserves aangesproken en dat doet pijn, want koopmanswijsheid leert: als er niks binnenkomt, is de koek snel op.

INNOVATIE

Maar Anja laat zich niet uit het veld slaan. Enthousiast vertelt ze over webinars en cursussen over bedrijfsvoering, zichtbaar zijn en vooral met nieuwe invalshoeken komen om jouw bedrijf te onderscheiden. Ze investeerde in een paar meter whiteboardpapier. Hierop worden plannen en ideeën uitgewerkt. Als de inkomsten teruglopen kun je twee dingen doen: de kosten beheersen, maar ook door innovatie op nieuwe manieren je diensten aan de man of vrouw brengen. Dat gebeurt allemaal online. Om binnenzitters te activeren, worden allerlei bruikbare tips en video’s aangeboden op haar website. Zo is er een leuk zoekspel verstopt waarmee, als het straks weer mag, een behandeling kan worden gewonnen. Vooral bij oudere mensen is pedicure echt geen luxe en ze krijgen online goede tips aangereikt hoe ze zelf of samen met iemand zo goed mogelijk de verzorging tijdelijk kunnen overnemen. Anja merkt dat er gelukkig nog grote solidariteit is. Ze weet hoe zwaar het is voor haar collega’s in het winkelcentrum. De brancheverenigingen zijn actief om bij de overheid de economische aspecten aan te kaarten. Ze steekt haar kin vooruit en zegt dat ze vertrouwen heeft. “Nu moet je je ondernemerschap waarmaken”, vertelt ze. “Je kunt niet bij de pakken neerzitten, want dan gaat je bedrijf kapot.” Haar positieve verhaal is goed om ook anderen een hart onder de riem te steken en tijdens het interview komt de uitdrukking in gedachte: beauty komt van binnen.

Bron: https://www.hbnieuws.nl/nieuws/algemeen/15704/ondernemen-in-coronatijd

Deel deze blog

0%
ONTSPANNING

Neem de tijd. Verwen jezelf. Je verdient het.

Boek deze maand nog je favoriete behandeling.